اسلایدردکوراسیون داخلی

اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی

هنگامی که شما اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی را بدانید می‌توانید هر فضایی را به یک مکان افسانه‌ای تبدیل کنید. هنگامی که شما در یک اتاق دیزاین شده قرار می‌گیرید به راحتی می‌توانید نحوه‌ قرارگیری و هماهنگی اشیا را درک کنید. شما می‌توانید با اندکی دانش اصول طراحی اولیه این تغییر را در خانه خود ایجاد کنید. در واقع این دانش با تمرین و آزمایش در هم آمیخته، و شما در راه طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زیبا آن را فرا می‌گیرید.

اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی
تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی
تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی، ایجاد احساس تعادل می‌کند. ایجاد تعادل در طراحی در واقع در مورد برابر کردن تقریبی همه چیز یا وزن بصری اشیاء است. تعادل نه تنها از طریق شکل، بلکه از طریق رنگ، الگو و بافت نیز ایجاد می‌شود.

سه نوع تعادل وجود دارد:

۱- متقارن یا رسمی: فضاهای سنتی یا رسمی برای ایجاد حس تعادل به تقارن نیاز دارند که در این روش فضا به دو دسته کلی که به واسطه اشیاء به یکدیگر متصل می‌شوند، تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان گفت که قرار گرفتن دو صندلی در هر طرف میز قهوه تقریبا متوازن است. ایجاد این نوع توازن آسان است و برای رسیدن به آن، عناصر طراحی در هر طرف تکرار می‌شوند. اگر در ایجاد توازن در طراحی دقت نکنید، این نوع تعادل می‌تواند یکنواخت و خسته کننده باشد.

۲- نامتقارن یا غیر‌رسمی: در این نوع تعادل، وزن بصری خط‌ها، رنگ‌ها، اشکال و بافت‌ها بدون تکثیر دقیق، متعادل و متقارن می‌شود. این روش برخلاف روش تعادل متقارن اجرا می‌شود و می‌تواند پیچیده‌تر و جالب‌تر باشد. به عنوان مثال، می‌توان با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگر مبل، فضا را متعادل کرد.

۳- تعادل شعاعی: تعادل شعاعی زمانی حاصل می‌شود که نقطه مرکزی با سایر عناصر که از آن یا اطراف آن پخش می‌شود، حاصل می‌شود.

ریتم در طراحی دکوراسیون داخلی
همانطور که در موسیقی ایجاد ریتم بسیار مهم و تعیین کننده است ، در طراحی نیز ریتم در همه چیز در مورد ایجاد الگوهای تکراری و کنتراست برای ایجاد علاقه بصری به کار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از یک رنگ یا شکل در فواصل مختلف، این کار را انجام دهید و ریتم متفاوت ایجاد کنید. هدف از ایجاد ریتم در طراحی دکوراسیون داخلی حرکت چشم بیننده در اطراف اتاق است. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک رنگ را در روکش بالش استفاده کرده و آن را در یک نقاشی دیواری نیز تکرار کرده و دوباره آن را در یک فرش استفاده کنید. این تکرارها در طراحی دکوراسیون داخلی به حرکت چشم در اطراف اتاق کمک می‌کند.

هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی
زمانی که همه عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی با یکدیگر یکپارچه می‌شوند تا یک پیام متحد ایجاد کنند، هارمونی و هماهنگی ایجاد می‌شود. درست همانطور که ریتم می‌تواند هیجان ایجاد کند، هارمونی در طراحی ایجاد احساس آرامش می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از یک رنگ تنها هارمونی ایجاد کنید، حتی اگر شکل ها، اندازه و بافت‌های به کار رفته در طراحی بسیار متفاوت باشد.

تاکید در طراحی دکوراسیون داخلی
زمانی که تمام اجزای به کار رفته در دکوراسیون یک اتاق به یک موضوع خاص اهمیت دهند و به یک موضوع تاکید کنند، طراحی و فضای آن اتاق پراکنده و خسته کننده می‌شود. شما برای ایجاد تاکید، به یک موضوع متفاوت نیاز دارید. فضاهای معماری اغلب دارای نقاط مورد علاقه مانند یک شومینه یا یک پنجره با منظره زیبا هستند. شما می‌توانید با قرارگیری مبلمان در اطراف این بخش‌ها برای ایجاد تأکید نقطه کانونی داخلی را تقویت کنید.

سهم و مقیاس در طراحی دکوراسیون داخلی
ایجاد تناسب در طراحی دکوراسیون داخلی به معنای در نظر گرفتن نسبت بین اندازه‌های یک قسمت نسبت به دیگری است و به کارگیری مقیاس در طراحی به معنی این است که اندازه یک شی‌ء نسبت به یک شیء دیگر یا نسبت به فضایی که در آن قرار داده شده، چگونه مربوط می‌شود. به عنوان مثال، در طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق استفاده از یک کمد بزرگ و پر از وسیله و بسیار شلوغ در یک اتاق کوچک، خارج از مقیاس خواهد بود. به کارگیری روابط متناسب اشیاء نسبت به یکدیگر در مقیاس‌های درست، در طراحی لذت بخش است و در نتیجه‌ی نهایی طراحی اثرگذار خواهد بود. یونانیان باستان در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی با یک قانون طلایی آمده‌اند، که این قانون به دنبال کاهش همه نسبت‌ها ایجاد شده و دارای یک فرمول ساده است: نسبت بخش کوچک‌تر به بخش بزرگ‌تر باید همانند بخش بزرگ‌تر به کل باشد. این نسبت در طبیعت وجود دارد، و هنرمندان و معماران نیز همواره از آن استفاده کرده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن